Keek op de Week 2023-46

Keek op de week 46 Autoluw Sneek

 

Het zijn weken waarin debatten elkaar razendsnel opvolgen. Ook regionaal zijn er veel debatten bij te wonen zoals ook het ondernemersdebat door #netwerkendfriesland in Lokaal 55 in Sneek. Ondernemers uit de regio konden vragen indienen waar kandidaat-kamerleden op konden reageren. Het was een volle bak.

 

We weten dat er onder ondernemers interesse is voor politieke keuzes. Dat zij zich zorgen maken over de regeldruk, over te weinig woningen en zeker over de enorme arbeidskrapte. Al met al voor de komende coalitie grote uitdagingen. Zeker als we kijken naar het overbelaste electriciteitsnetwerk.  Zo werd onlangs duidelijk dat in Almere de komende zes jaar niet kan worden gebouwd. Simpelweg omdat er geen ruimte is op het net.

 

Nu even terug naar ons als Raadsleden, de gemeentelijke vraagstukken op dit moment. Maandag verzamelden zich ca 85-90 ondernemers in de Walrus. Zij maken zich zorgen over hun boterham en die van hun personeel. Zij houden de binnenstad levendig en hebben een belangrijke rol in de leefbaarheid van de binnenstad. Dus hebben zij zorgen over de pilot ‘autoluwe binnenstad’.

 

Nieuw Sociaal hield zich het afgelopen jaar vaker bezig met het vraagstuk “pilot autoluwe binnenstad”. We hebben in het voorjaar in Sneek een bijeenkomst georganiseerd, schriftelijke vragen ingediend en via een motie geprobeerd om het van een Collegebesluit naar een Raadsvoorstel te krijgen. Ofwel dat de pilot niet puur door de wethouder geregeld kan worden, maar dat wij als raadsleden ermee in moeten stemmen.

Helaas kregen we dit toen niet voor elkaar. De meerderheid van de Raad steunde de wethouder, Hij gaf als argument dat het een verkeersbesluit is en dat daarmee beslissingsbevoegdheid bij het college ligt.

 

Nu liggen er een aantal bezwaren, waarvan wij de inhoud niet kennen. En zijn er in het plan een paar aanpassingen gedaan. Er is extra overleg geweest met de VOS (Vereniging Ondernemend Sneek), Maar toch is een behoorlijk grote groep ondernemers (ca 130) niet gerust gesteld. Deze ondernemers hebben nog steeds het idee dat de insteek van de ophanden zijnde pilot de doodsteek is voor hun winkel. Dit beeld lijkt t.o.v de eerste keer dat we hen spraken niet weggenomen.

 

De inzet van Nieuw Sociaal heeft voor aandacht, gesprekken en kleine aanpassingen gezorgd. Toch is er  nog geen oplossing gegenereerd om de zorgen van de ondernemers weg te nemen.

 

Laten we heel helder zijn. De meeste van deze ondernemers (winkeliers, rijscholen, thuiszorgorganisaties, etc) willen minder verkeer. Maar op een andere manier, waarvoor ze zelf ideeën en oplossingen hebben aangedragen. Dus deze gemene deler is er!

 

In de Walrus was de heer Meerman, directeur van Retailorganisatie INretail en vicevoorzitter van MKB Nederland, uitgenodigd om de ondernemers, een aantal raadsleden, ambtenaren, inwoners binnenstad, afvaardiging van het bestuur van de VOS uitleg te geven over de consequenties van deze pilot. Hij was heel helder. “Doe dit niet, sluit de ader van de stad niet af, gedraag je niet alsof je Amsterdam of Groningen bent, ga uit van je kernkwaliteit, te hoge parkeertarieven en te ver moeten lopen naar t stadshart stuurt de consument naar de buren zoals Joure en Bolsward. Kijk naar googlemaps, neem kleine maatregelen zoals routing/bebording vanuit de ring op piekmomenten, maar hou je centrum goed bereikbaar en zorg voor voldoende parkeerplaatsen dichtbij de winkels/het stadshart.” Was zijn advies.

 

Ons is nog niet duidelijk wat dit signaal heeft gedaan richting het college.

 

Wat doet Nieuw Sociaal met dit onderwerp? Wij houden contact met deze groep en gaan met ze in gesprek. INretail pakt haar verantwoordelijkheid en probeert de partijen met elkaar om tafel te krijgen. Vooral naar de gemeente is het belangrijk te blijven benoemen dat de ondernemers de economie draaiende houden en zorgen voor een leefbare binnenstad. Wat dat betreft is het natuurlijk geen verkeersbesluit alleen, Dit heeft veel meer gevolgen en daarom blijven wij er op hameren dat wij als raadsleden moeten meebeslissen over deze pilot ‘autoluwe binnenstad’.

Nieuw Sociaal vindt dat wij als controlerend orgaan en als volksvertegenwoordigers hier een verantwoordelijkheid in hebben.

 

Voor de komende raadsvergadering op 23 november heeft een van de raadsleden naar aanleiding van de bijeenkomst in De Walrus zogenoemde ‘Actuele Vragen’ opgesteld. Die moeten dan die avond door de wethouder beantwoord. Bij dat debat zal Nieuw Sociaal weer haar standpunt laten horen. Geen autoluw Sneek! Niet het systeem maar de mens staat centraal bij Nieuw Sociaal.

Share by: